Waarom een Christen ook hypocriet kan zijn.

Landgenoten,

Ik ken een Christen. Nu niet meteen in de stress schieten, ik ben niet te bekeren, maar dit terzijde. Laten we deze meneer voor het gemak Bart noemen. Of misschien heet hij wel echt zo. Bart, een boom van een kerel, heeft  jaren geleden het licht gezien en hij vult zijn tijd momenteel met de alom befaamde Bijbel-avonden. Onder het genot van een glaasje prik wordt  ‘Het Boek’ nog eens doorgenomen. Samen met de andere gelovigen raakt Bart binen no-time in een jubelstemming, er wordt gebeden en vergiffenis gevraagd. Jezus redt. Tot zo ver niets aan de hand. Deze bijeenkomsten vinden immers plaats achter de voordeur. Een andere groep religieuzen kan hier overigens nog een voorbeeld aan nemen.

Nogmaals, Bart is een boom van een kerel. Daarom is het extra vreemd dat Bart te pas en  te onpas roept dat iets niet mag van zijn geloof. TV kijken op zondag? Mag niet van mijn geloof. Scheldwoorden gebruiken en/of vloeken? Mag niet van mijn geloof. Oké, prima. Ondergetekende doet dit allemaal wel, maar ik zal mij volgens Bart dan ook moeten verantwoorden aan de Hemelpoort. Wellicht kan ik tegen die tijd iets regelen. Afkopen bijvoorbeeld.
Bart heeft mij een keer wat uitleg gegeven over het Bijbelverhaal. Ik heb hem direct geconfronteerd met het feit dat Kaïn en Abel beiden jongens waren, dus hoe is de lijn der mensheid verder gegaan?
Maar zo moest ik het niet zien, zei Bart. Feiten zijn aards. Je gelooft het Bijbelverhaal of niet. Lekker makkelijk is dat. Keiharde feiten klakkeloos aan de kant schuiven. Omdat dat nu eenmaal niet zo lekker uitkomt.

Zoals gezegd, Bart hanteert de Bijbel als leidraad. Leeft keurig netjes en is van onbesproken gedrag.
Totdat hij op een dag naar me toe kwam met de vraag of ik niet wat mooie t-shirts en overhemden wilde kopen…
Er kwam een groezelig AH-tasje tevoorschijn en inderdaad; Bart toverde er wat kledingstukken uit. ‘Koopie man! 25 euri per stuk! Een duur merk ook!’
Ho, wacht. Er begonnen bellen te rinkelen. Dit is natuurlijk geen zuivere koffie. Dit is zo goed als zeker gestolen handel.
Ik vroeg Bart of deze handel wel helemaal in de haak was. ‘Maar natuurlijk! Goudeerlijk man!’ Ik geloofde er barst van, ik ben niet achterlijk. Dit was gestolen handel, dat stond vast.

En hier kan ik dus niet tegen! Wel avond aan avond vroom met de Bijbel op schoot zitten, met  hier en daar een wijzend vingertje naar die ongelovige die het lef heeft om op zondag de tuin wat aan te harken, maar zich ondertussen wél schuldig maken aan heling, want dat levert immers geld op. Aards geld.

Net zo aards als de feiten die ik hem eerder voorschotelde.

4 gedachtes over “Waarom een Christen ook hypocriet kan zijn.

  1. Het is te hopen voor je, BP, dat je de Hemelpoort nooit bereikt, want stel je voor dat je door Petrus wordt uitgenodigd om binnen te komen, dan sta je weer oog in oog met voddenboer Bart en zijn CDA-Gestapokornuiten HirSSch en schaamhaarfarmaceut Klink (Brr!)
    De Hel met vrije jongens, Hells Angels, hoeren en politiek incorrecte bloggers, that’s the place to be!

    Like

  2. Ik vrees dat yeager gelijk heeft.
    Want voeg in die hemel maar enkele kardinalen en Roomse bisschoppen bij, en je hebt een mooie staalkaart van de vergadering aldaar. Nee ik vrees echt dat we dat van dat hiernamaals moeten terugkomen. Niet te doen!

    Like

  3. Tel CDA op bij “bejaardenzorg” en dan moet je helemaal kotsen. De christentaliban is net zo erg, wat moraal betreft als de haatjurken in Lampenkappenland. Ze blazen zichzelf nog niet op, maar graaien ten koste van hun medemens. “Het vlees is zwak” en dat soort gel*l. Ook niet bepaald mijn vrienden.

    Like

Geef een reactie

