Waarde lezers,

We schrijven 2003. In Zwijndrecht is er nogal wat gesteggel rondom de straatnaam Turk. De Marokkaanse schrijver Mohammed Benzakour vindt dat er van de straatnaam een beledigende, aanstootgevende werking uitgaat naar de Turkse gemeenschap als geheel. Vooral jonge Turken die er wonen zouden er last van hebben, bijvoorbeeld als ze bij een sollicitatie opgeven waar ze wonen.

Benzakour vindt dat de gemeente Zwijndrecht de straatnaam Turk moet wijzigen. Maar dat doet de gemeente niet. Wel worden er wat kleine lettertjes aan het straatnaambord toegevoegd: voormalige tuinderij.
Overigens vreemd, maar wel te verwachten, dat Mohammedanen aanstoot nemen aan een straatnaam genaamd Turk. Je bént toch een Turk? Wees dan blij dat er een complete straatnaam naar je vernoemd wordt.
Als ik in een ander land ga wonen, in Duitsland bijvoorbeeld, en ik kom een Niederländerstrasse tegen, ben ik trots. Kijk, dat ben ik. Een Niederländer!
Turken zijn niet trots. Die voelen zich meteen weer in de kuif gepikt. Gewoon lekker doorgaan met je afkomst verloochenen.

We schrijven 2011. Afgelopen zondag fietsten wij door een allochtonenwijk te Zwijndrecht en kwamen de straatnaam Turk tegen. Ik zei nog tegen mevr. BP; hier moet je niet willen wonen.
Een dag later komt ons het bericht ter ore dat er drie doden zijn gevallen tijdens een schietpartij.
Volgens buurtbewoners gaat het om een gezin uit Azerbeidzjan.

De schutter is nog voortvluchtig.